VIU
  • Links 
  • Emergency Info
  • Library
  • Campuses
    • Nanaimo
    • Parksville-Qualicum
    • Cowichan
    • Powell River
  • Programs and Courses
  • Directories
    • Employee Directory
    • Instructional Departments
    • Service Departments
  • Contact Us
    • Admin Login
    View Item 
    •   VIURRSpace Home
    • VIUSpace
    • Faculty and Staff: Scholarly Work, Research, and Creative Activity
    • A to Z List of Contributors
    • Walter, Lori
    • View Item
    •   VIURRSpace Home
    • VIUSpace
    • Faculty and Staff: Scholarly Work, Research, and Creative Activity
    • A to Z List of Contributors
    • Walter, Lori
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Writing the literature review: Graduate student experiences

    Thumbnail
    View/Open
    WalterCJSoTL.pdf (571.7Kb)
    Date
    2020-06-30
    Author
    Walter, Lori
    Stouck, Jordan
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Difficulties with academic writing tasks, such as the literature review, impact students’ timely completion of graduate degrees. A better understanding of graduate students’ perceptions of writing the literature review could enable supervisors, administrators, service providers, and graduate students themselves to overcome these difficulties. This paper presents a case study of graduate students at a secondary campus of a Canadian research university. It describes survey data and results from focus groups conducted between 2014 and 2015 by communications faculty, writing centre staff, and librarians. The focus group participants were Master’s and Doctoral students, including students situated within one discipline and those in interdisciplinary programs. The questions focused on the students’ experiences of writing the literature review as well as the supports both accessed and desired. Data analysis revealed four themes: (a) literature review as a new and fundamental genre; (b) literature review for multiple purposes, in multiple forms, and during multiple stages of a graduate program; (c) difficulties with managing large amounts of information; and (d) various approaches and tools are used for research and writing. Using an academic literacies approach, the paper addresses implications for campus program development and writing centre interventions and furthers research into graduate students’ experiences of writing literature reviews.
     
    Les difficultés rencontrées lors de la rédaction de travaux universitaires, tels que les analyses de publications, affectent la date à laquelle les étudiants et les étudiantes peuvent terminer leurs diplômes de cycles supérieurs. Une meilleure compréhension des perceptions des étudiants et des étudiantes des cycles supérieurs concernant la rédaction d’analyses de publications pourrait permettre aux directeurs et aux directrices de travaux universitaires, aux administrateurs et aux administratrices, aux fournisseurs de services et aux étudiants et aux étudiantes des cycles supérieurs eux-mêmes et elles-mêmes de surmonter ces difficultés. Cet article présente une étude de cas d’étudiants et d’étudiantes des cycles supérieurs sur un campus secondaire d’une université de recherche canadienne. On y décrit les données d’une enquête menée entre 2014 et 2015 par des professeurs en communications, par le personnel du centre d’écriture et par des bibliothécaires, ainsi que les résultats de groupes de discussion. Les participants et les participantes aux groupes de discussion étaient des étudiants et des étudiantes à la maîtrise et au doctorat, y compris des étudiants et des étudiantes situé(e)s dans une discipline particulière et ceux et celles dans des programmes interdisciplinaires. Les questions se concentraient sur l’expérience des étudiants et des étudiantes pour rédiger des analyses de publications ainsi que sur le soutien que ces étudiants et ces étudiantes avaient reçu et avaient souhaité recevoir. L’analyse des données a révélé quatre thèmes : (a) la rédaction d’analyses de publications en tant que genre nouveau et fondamental; (b) la rédaction d’analyses de publications pour divers objectifs, de formes multiples et durant divers stades du programme d’études des cycles supérieurs; (c) les difficultés à gérer de grande quantités de renseignements; et (d) les diverses approches et les divers outils utilisés pour la recherche et la rédaction. Par le biais d’une approche de connaissances universitaires, l’article s’intéresse aux implications pour le développement de programmes sur les campus et aux interventions des centres d’écriture, ainsi qu’aux recherches futures dans le domaine des expériences des étudiants et des étudiantes de cycle supérieurs concernant la rédaction d’analyses de publications.
     
    URI
    https://viurrspace.ca/handle/10613/23392
    http://dx.doi.org/10.25316/IR-15289
    Identifier (Other)
    DOI: 10.5206/cjsotl-rcacea.2020.1.8295
    DOI: 10.25316/IR-15289
    Collections
    • Walter, Lori
    Profile on PlumX

    Browse

    All of VIURRSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    Admin LoginRegister
    Social Media
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • RSS
    • Twitter
    • YouTube
    Campus Services
    • Bookstore
    • Food Services
    • Discovery Room Restaurant
    • Employee Directory
    • Find VIU Experts
    • Event Services
    • Campus Caterers
    • Parking and Security
    • Service Departments
    Public Engagement
    • Advancement and Alumni
    • Communications and Public Engagement
    • Government Relations
    • University Relations
    Faculties
    • Academic & Career Preparation
    • Arts & Humanities
    • Education
    • Health & Human Services
    • International Programs
    • Science & Technology
    • Social Sciences
    • Management
    • Trades & Applied Technology
    Organizational Structure
    • Governance, Administration, & Planning
    • Instructional Departments
    • Provost, and VP Academic
    • Policies & Procedures
    • President's Office
    • University Relations
    • VP Admin and Finance
    • VIU Organization Chart
    Publications
    • Regional Strategy Plan
    • VIU Impact Report
    • VIU Report to the Community
    • Adding Value to Your Community
    Contact Info

    Vancouver Island University
    Nanaimo Campus
    900 Fifth Street
    Nanaimo, BC
    Canada V9R 5S5
    Toll-free 1.888.920.2221
    Switchboard 250.753.3245
    Email info@viu.ca

    Contact Us
    Send Feedback 
    Copyright ©
    Vancouver Island University

    About VIU
    • Administration
    • Advancement
    • Alumni Association
    • Cowichan Campus
    • Parksville-Qualicum Centre
    • Powell River Campus
    • Governance
    • Integrated Planning
    • Employment
    • Mission
    • History
    ACADEMICS
    • Admissions
    • Registration
    • Programs and Courses
    • Dual Credit
    • Financial Aid and Awards
    • Graduate Programs
    • International Education
    • Library
    • Online Education
    ATHLETICS
    • VIU Mariners
    • Mariners Teams
    • Campus Recreation
    • Summer Camps
    CAMPUS LIFE
    • Campus Store
    • Counseling
    • Disability Services
    • Food Services
    • Health and Wellness
    • Housing
    • Join One
    • Services for Aboriginal Students
    • Sustainability
    • Parking
    • Events
    Extension and Outreach
    • Contract Training
    • Professional Development and Training Courses
    • Summer Session
    • ElderCollege
    • GrandKids University
    • Youth Summer Camps
     
    DSpace Express is a service operated by 
    Atmire NV